Chiptuning & Rollenbank

Wat is Chiptuning?

 

Chiptuning is de meest gebruikte optie om meer vermogen uit een auto te halen. Door aanpassingen in het motormanagement kan meer vermogen of een lager verbruik gerealiseerd worden. Sinds bijna alle processen binnen de motor tegenwoordig via de computer geregeld worden biedt dit vele mogelijkheden om de auto op uw wensen af te stellen.

De belangrijkste gegevens die middels chiptuning worden gewijzigd zijn de hoeveelheid lucht, brandstofinspuiting en ontsteking. Door de hoeveelheid lucht te vergroten kan er meer brandstof verbrand worden en gaat de auto meer vermogen leveren. Door de ontsteking verder te vervroegen kan de effectiviteit van de verbranding verhoogd worden waardoor de auto ook meer vermogen gaat leveren. Het aller belangrijkste is de hoeveelheid lucht en de meest gebruikte methode om deze te verhogen is middels de turbodruk. Bij auto’s zonder turbo zijn er nog wel eens andere mogelijkheden, zoals de kleptiming, om meer lucht in de motor te krijgen maar over het algemeen blijft de vermogenswinst voor auto’s zonder turbo helaas beperkt tot maximaal 8%. Bij motoren met een turbo zijn de mogelijke vermogenswinsten afhankelijk van wat de turbo maar ook de motor aan kan. In de meeste gevallen zit de vermogenswinst rond de 30% maar uitschieters tot zelfs 80% meer vermogen zijn ook mogelijk!

Een goede chiptuning gaat echter wel verder dan enkel deze drie gegevens aanpassen. De hoeveelheid brandstof en lucht moeten goed op elkaar worden afgesteld voor een maximaal rendement en er zitten natuurlijk ook vele sensoren omheen die met hun afstelling ook goed op deze gegevens aangepast moeten worden.

Waarom VT Car Service?

  • Persoonlijk advies
  • Bezorgen & afhalen
  • Werkplaats & montage
  • Chip tuning op maat
  • Kwaliteit producten
  • VAG specialist
  • Veel eigen import
  • Turbo upgrade kits
  • Telefonisch bereikbaar

Hoe is chiptuning mogelijk?

 

Wanneer een fabrikant een auto ontwerpt dan wil deze dat die auto niet snel kapot gaat, ook niet als hier slecht mee wordt om gegaan. Om deze reden kiezen de meeste fabrikanten er dan ook voor om grote veiligheidsmarges te hanteren. Wanneer iemand zijn auto dan wel goed warm rijdt en goed onderhoud dan kunnen deze marges natuurlijk al een flink stuk verkleind worden.

Wereldwijd zit er veel verschil in de kwaliteit brandstof die bij de pomp verkrijgbaar is. Bij de afstelling van een auto door de fabrikant moet een auto natuurlijk met al deze verschillende kwaliteiten goed blijven lopen. Wanneer de auto enkel in West-Europa gebruikt wordt kan deze dus ook weer veilig wat verder opgevoerd worden.

Een derde reden (die vaak de grootste vermogenswinst geeft) is dat veel fabrikanten tegenwoordig een identieke motor leveren met verschillende vermogens. Een identieke motor met identieke turbo en identieke sensoren. Het enige verschil dat er tussen de verschillende versies zit is de software. Wanneer een auto met een dergelijke motor dan getuned wordt kan deze niet alleen met de software van een eventuele snellere versie worden uitgevoerd maar daar bovenop kan de software van die snellere versie om de andere twee bovenstaande redenen ook nog verder getuned worden.

In geen geval wordt er een standaard tuningfile gebruikt! Ook reeds door ons gemaakte files voor eenzelfde motor worden door ons niet hergebruikt. Betrouwbaarheid komt bij ons steeds op de eerste plaats! Echter kan VT Car Service niet verantwordelijk gesteld worden voor schade ten gevolge van fabrieksfouten.

Wat zijn de mogelijkheden?

 

De vermogenswinsten die op onze website genoemd worden zijn gebaseerd op een compromis tussen een goede vermogenswinst en een lager verbruik. Er is nog een kleine hoeveelheid extra vermogen uit te halen maar dit gaat dan sterk ten koste van het brandstofverbruik, de auto kan ook zo zuinig mogelijk worden afgesteld maar dan zal de vermogenswinst veel kleiner zijn. Er zijn echter nog veel meer mogelijkheden middels chiptuning:

  • EGR uitschakelen
  • Roetfilter uitschakelen
  • Storingen uitschakelen
  • Snelheidsbegrenzers verhogen, verlagen of verwijderen
  • Toerenbegrenzers verhogen of verlagen
  • Uitschakelen sensoren
  • Opnieuw afstellen op mechanische aanpassingen (downpipe, intercooler, andere turbo, nokkenassen etc.)
  • Uitlaatsystemen op maat (klik hier)

 

Ook voor onderhoud aan uw auto kunt u bij ons terecht. Wij zijn bekend met alle merken!

Kijk voor meer informatie op Onderhoud

Rollenbank

VT Car Service doet metingen op een 2 wiel aangedreven DYNOSTAR testbank. De uiterst hoge meetnauwkeurigheid van de dynostar en de hoge regelsnelheid van de wervelstroomrem en de hoge repeatability maken de Dynostar vermogenstestbank tot de ultieme tool voor tuning werkzaamheden en het meten van u voertuig.

Rollenbank meting los 95,- euro

 

Heeft u vragen over prijzen, software en afstelling neem dan contact met ons op.

[recaptcha]